Vi bruger cookies.
Vi bruger cookies for at forbedre din oplevelse. Ved at klikke videre på gsk.dk accepterer du vores brug af cookies. Læs mere
OK
Ny elev1
Dimissionsfest
Årets dimissionsfest foregår lørdag d. 29/6 kl. 10:00 i salen.
Nyt1
Droppet ud af gymnasiet?
Hos os kan du færdiggøre din STX på ét eller to år. Du kan få studenterhuen samme år som dine venner og blive klar til din drømmeuddannelse. OBS: Vi optager elever løbende.
Tag testen her
Kontakt1
Kontakt
Du er altid velkommen til at kontakte os.
Tlf.: 39 45 27 20
E-mail: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
Kontaktinformation

Kvalitetssystem på Gentofte Studenterkursus

Denne procedure bygger på Bekendtgørelse om de gymnasiale uddannelser, BEK. Nr. 497 af 18. maj 2017, §59-§63.

Overordnede mål for kvalitet

I vedtægterne for Gentofte Studenterkursus er formålet beskrevet som ”Ud fra et kristent livssyn og på Folkekirkens grund at virke indenfor det danske undervisningssystem efter hver tids behov”. Skolen har i flere forløb arbejdet med, hvordan formålet kan fortolkes i en moderne kontekst, hvilket har resulteret i udtrykket: ”Tryg faglighed”.

Tryg faglighed er i dag helt centralt på Gentofte Studenterkursus. Og når der skal opstilles mål for kvalitet er det tryghed og faglighed, der er centrale.

Kvalitetssikringsarbejdet følger en årlig cyklus, som det ses nedenfor.

I starten af skoleåret opstilles der mål for skoleåret på baggrund af evalueringer i det foregående skoleår. Målene opstilles på PR-mødes i august og bestyrelsesmødet i september. Ud fra disse lavet der en plan for punkterne i kvalitetsudviklingen.

I maj evalueres, hvorvidt målene er opfyldt. Formen på evalueringen afhænger af, hvilke punkter der er fokus på i kvalitetsudviklingen. Det vil ofte være relevant at inddrage elevtrivselsundersøgelsen.

Aktuelle mål og konkrete initiativer i skoleåret 2018/2019

Målene for skoleåret 2018/2019 blev diskuteret på bestyrelsesmødet 4/9 2018.

At øge fastholdelsesprocenten

Det er et mål, at fastholdelsen af elever skal øges i alle klassetyper. Fastholdelsen sker ved en kombination af en mere kritisk tilgang ved optagelsen i kombination med skolens fastholdelsesinitiativer, særligt klassevejlederfunktionen. Der lægges vægt på at inddrage eleverne i fastholdelsesprocessen.

Fravær

I forbindelse med den nye fraværsbekendtgørelse er der sat mål for fraværet (se nederst på siden). Det lavere fravær skal dels nås gennem klassevejledernes forebyggende arbejde og hurtigere reaktioner på elevers fravær.

Karakterer

I første omgang er det et mål, at skolens karakterniveau følges tættere.

Hjælpeforanstaltninger

Der skal arbejdes med synlighed og tilgængelighed af skolens hjælpeforanstaltninger som mentor, klassevejleder, læsevejleder, studievejleder og coach. Der udarbejdes en vejledning til elever, og proceduren for ansøgning om mentorstøtte synliggøres på hjemmesiden.

Evaluering

Øget fastholdelse

Fastholdelsen i førsteklassernes første skoleår bruges som reference for fastholdelsen. Der kigges på fastholdelsesprocenten i august for de førsteklasser der er startet året før.

Fravær

Fraværet i det foregående skoleår evalueres ved undervisningens afslutning i maj.

Karakterer

Karakterniveauet vurderes og sammenlignes i august.

Hjælpeforanstaltninger

Der laves en kvalitativ vurdering af synligheden i maj.

Derudover vurderes hvert år elevtrivsel, fastholdelsesprocent og karaktergennemsnit.

Aktuelle mål og konkrete initiativer i skoleåret 2017/2018.

Evaluering af aktuelle mål og konkrete initiativer i skoleåret 2017/2018 

Opfølgningsplan

Der udarbejdes en opfølgningsplan før sommerferien. I starten af skoleåret diskuteres nye mål med elever, lærere og bestyrelse.

Undervisningsmiljøvurdering

Gentofte Studenterkursus' undervisningsmiljøvurdering fra 2018 kan findes her.

Tidligere evalueringer

Undervisningsmiljøvurdering
Opfølgning på undervisningsmiljøvurdering

Medarbejdere

Jævnligt gennemfører vi desuden for vores medarbejdere en arbejdspladsmiljøvurdering og medarbejdertrivselundersøgelse og har stor fokus på at sikre det psykiske arbejdsmiljø og fysiske rammer. Vi afholder ligeledes hvert år to samtaler om tidsforbrug mellem ledelse og den enkelte lærer. Rektor holder endvidere årlige MUS-samtaler.