Skolens studie- og ordensregler er udstedt i henhold til Bekendtgørelse om studie- og ordensregler i de gymnasiale uddannelser (Bek. nr. nr 1077 af 13/09/2017) og vejledningen til denne.
Grundlaget for ordensreglerne er, at skolen skal være præget af åbenhed med vægt på ligeværd, tolerance, selvstændighed og hensynsfuldhed. Den enkelte elev og lærer har et medansvar for, at dette kommer til udtryk i hverdagen, så der skabes et godt studiemiljø. Derudover sikrer studie- og ordensreglerne, at undervisningen kan opfylde formålet med uddannelsen til studentereksamen og hf-eksamen. Derfor rummer ordensreglerne bl.a. følgende krav til eleverne for deltagelse i undervisningen:
- Du har mødepligt.
- Du skal møde velforberedt til timerne og har pligt til at bidrage positivt til undervisningen.
- Du skal medvirke til, at undervisningen kommer i gang til tiden, og at der er arbejdsro til alle.
- Du skal aflevere alle opgaver til tiden.
- Du skal holde dig orienteret om skemaændringer, arrangementer, opgaver, prøver m.m. via Lectio.
- Du skal angive årsagen til eventuelt fravær på Lectio.
- Studie og ordensregler
Fravær
På Gentofte Studenterkursus tager vi elevers fravær meget alvorligt og arbejder løbende med at nedsætte fraværet og fastholde elever. Derfor er skolens fravær faldende. Skolen har en del elever med funktionsnedsættelser eller lange sygdomsforløb, så fraværsprocenterne dækker over store variationer.
I 2018 satte vi målet, at fraværet i 2018/2019 skulle være under 17,5%, mens fraværet i 2020/2021 skal være på 15%. Målet for 2018/2019 er opfyldt.
Målet var at fraværet i 2019-2020 skulle være faldende og på vej mod 15%, som er målet for 2020-2021. Fraværstallet dækker over, at der er enkelte elever, der i forbindelse med den virtuelle undervisning under COVID19-hjemsendelsen har haft det meget svært. Vi forventer dog på trods af det mindre tilfredsstillende resultat, at målet stadig kan nås i 2020-2021.
|
Fravær |
Skriftligt fravær |
2017-2018 |
18,6% |
22,2% |
2018-2019 |
16,6% |
18,3% |
2019-2020 |
19,1% |
21,2% |